Gode råd til at skalere dine kurertransporter

15. apr. 2024 | Artikel

Det handler om hele tiden at effektivisere og finde de bedst mulige ruter, dine chauffører kan tage. Så hvis du leder efter konkrete muligheder i forhold til kurertransporter, så du derigennem kan skalere din virksomhed og optimere din drift, er denne artikel noget for dig. 

Vigtigheden af at forbedre din kurertransport

Kurertransporter er en kritisk proces i transport- og forsyningskæden. Omkostningsreduktion i forbindelse med drift og spild, mere omsætning og generel vækst af din virksomhed ved at skalere leveringsprocesserne for dine kurertransporter er derfor nogle af de bedste steder at sætte ind, når du ønsker at skabe yderligere vækst. Så er dit mål hele tiden at være på forkant med konkurrenterne, kan denne artikel give dig gode råd til, hvordan du gør netop det!

Kurertransport – og dermed din evne til at finde de bedst mulige ruter til dine chauffører for derigennem at optimere dine kunders leveringsoplevelse – er fremtiden for B2C. Dette blev især synligt under COVID-19 pandemien, hvor rigtigt mange fik leveret varer hjem. Dette tilfører yderligere muligheder til transportbranchen. Og derfor er den væsentligste årsag til, at kurertransporter – og optimeringen heraf – er det vigtigste parameter i forhold til at skalere din virksomhed, at du bliver stadigt bedre til at opfylde – og gerne overgå – dine kunders forventninger.

Ændring af kundernes forventninger til produktlevering

Efterhånden som smartphones og internettet har vundet indpas i dagligdagen, handler de fleste kunder hjemmefra – i onlinebutikker. At kunne levere til døren er ikke længere bare fornuftigt; det er en nødvendighed – og udgør derfor et af de vigtigste parametre, når det gælder om at være foran konkurrenterne.

Kunderne ønsker en god – og gerne mindeværdig – leveringsoplevelse, og virksomheder, der kan give dem dette, opbygger en større kundebase. Derfor bør virksomheder lægge flere kræfter i deres kurertransporter. De nødvendige ændringer internt i din virksomhed skal foretages så hurtigt som muligt. Ellers vil du gå glip af en klar mulighed for at gøre en forskel for dine kunder – og i markedet generelt.

Hvad ønsker kunderne sig af deres kurertransport?

Dine kunder vil have indflydelse. De vil være med til at bestemme, hvordan du leverer deres varer, inkl. hvor du skal aflevere dem, hvilken ventetid de skal regne med og hvad leveringsomkostningerne vil beløbe sig til. Kunderne dikterer hurtig levering; de er ikke længere indstillet på at skulle vente. De fleste kunder får – og forventer derfor også – levering samme dag. Levering dagen efter ordreafgivelse er normalt i dag, og tendensen er, at kunderne ønsker hurtigere levering.

Dertil kommer, at kunderne ønsker flere muligheder i forhold til leveringssted. Under pandemien blev der skabt en række kreative løsninger som f.eks. levering i butikken, klik & hent samt levering ved kantsten. Kunderne forventer derfor mere, og de vil i dag vide, om du leverer til en pakkeshop/ -boks, på deres dørtrin eller i bagagerummet på deres bil.

1. Få kontrol over din leveringsproces

Brug software til at planlægge, strømline og effektivisere din samlede leveringskæde. Software gør det muligt for dig at styre din operationelle kapacitet i stor skala. Med software automatiserer du næsten samtlige arbejdsgange, herunder rute- og tidsplanplanlægning, overvågning af team-resultater, ordrestyring, sporing af lagerbeholdninger og forsyninger, datalagring, optimering af afgørende kurertransport- og andre leveringsprocesser samt dataanalyse – alt sammen, så du sætter turbo på din evne til at skabe resultater og vækste. Eksempelvis sætter software til leverancestyring dig i stand til at styre samtlige af dine kurertransporter fra én enkelt platforms, som kan foretage både rute- og forsendelsesplanlægning og linke direkte til andre apps via APIer.

2. Optimér dine leveringsruter

At køre fra ét sted til et andet i forbindelse med levering er den dyreste aktivitet og er skyld i meget spild. Løsningen er ruteoptimering. Det hjælper dig ikke alene med at nedskalere spild. Det hjælper dig med at opskalere effektiviteten af din flåde. Derfor skal du finde den bedst mulige rute fra ét punkt til et andet – og den er vel at mærke ikke nødvendigvis ensbetydende med at finde den korteste vej, men derimod den mest effektive. Du kan spilde masser af brændstof, hvis ruten ikke er effektiv. Ruteoptimering tager flere faktorer i betragtning, herunder trafikmønstre, hastigheds- og køretidsbegrænsninger og dine chaufførers hviletider.

Som eksempel opretter Norma LIVE ruteplanlægningssoftware en ruteplan inden for kun få sekunder før levering. Det betyder, at Norma LIVE hjælper dig til at levere dine ordrer langt hurtigere og mere effektivt, fordi du ikke længere vil skulle oprette dine ruteplaner manuelt, hvilket er utroligt tidskrævende. Norma LIVE giver e-handelsvirksomheder den mest effektive rute ved hjælp af kunstig intelligens. Så ved at anvende automatiseret ruteplanlægning sparer du væsentlige ressourcer – uanset din flådes størrelse. Skåret helt ind til benet betyder det, at du ikke længere behøver at være afhængig af faste zoner, men at du i stedet kan ændre dine ruter efter behov – og dermed reducere dine driftsomkostninger betragteligt.

3. Sørg for, at du kan levere samme dag

Kunderne ønsker, at du leverer deres varer, så snart de har bestilt dem. Hurtig levering optimerer derfor din drift og skaber overskud og vækst. Så kan du levere samme dag, som kunderne bestiller, får du flere kunder. Til gengæld er din mulighed for at kunne levere samme dag vanskelig at opnå uden softwareunderstøttelse. Et system til decideret leverancestyring sætter dig i stand til at levere hurtigere til en lavere pris. Det hjælper dig samtidig med at fjerne unødvendige processer og arbejdsgange; det reducerer dine leveringsintervaller og -tider og øger din leveringshastighed. Sørg for, at du investerer i den rette softwareunderstøttelse til optimering af din ruteplanlægning og generelle distribution, før du forsøger dig med levering samme dag.

4. Opdatér dine kunder med en leveringsstatus

Mange kunder ønsker ikke at gøre brug af leveringsservice, hvis de skal betale for det. Den eneste måde, du kan få dem til at takke ja til muligheden, er ved at tilbyde dem, hvad de ønsker – og så sørge for, at de aldrig fortryder den beslutning. Opdatér dine kunder på leveringsstatus og gør dem også i stand til at spore deres pakke. Du kan oprette sporingslinks ved at bruge specifik software, der understøtter denne type synlighed i leverancestyringen som f.eks. Altair DC. På den måde hjælper du kunderne med at spore deres ordrer i realtid. Undersøgelser viser, at omkring 75% af kunderne fortæller om vigtigheden af notifikationer, når de foretager onlinekøb og sporer deres leveringer. Desuden kan du give forbrugerne mulighed for at booke leveringsaftaler i overensstemmelse med deres tilgængelighed, så du – også på dette område – gør alt så nemt for dem som muligt. Ruteoptimeringssoftware som Norma LIVE vil sikre, at leveringer konsekvent gennemføres til aftalt tid.

Konklusion

Kurertransporter er en meget vigtig fase i 3. partslogistik (3PL). For at være konkurreredygtig skal du have en strategi for dine kurertransporter på plads. I den forbindelse er det ikke afgørende at tilbyde gratis fragt eller levering samme dag. Til gengæld er kundernes forventninger til, hvordan du leverer deres varer, meget høje. Og den eneste måde, du kan opfylde – og måske endda overgå – deres forventninger er ved at tage fremtidens leveringsstrategier i brug allerede i dag. Det er vejen frem i forhold til at skalere og optimere din drift.

Læs mere på www.normalive.dk